Inge Eklund . se
Inge Eklund, Sundsvall / Timrå, Västernorrland, Norrland, Medelpad
 
Februari 2020

Små kåserier, betraktelser, nyhetskommentarer, tankar och funderingar. Dagens krönika.


2020.02.15 - Alla kommentarer behöver inte vara långa.

Den här kan t.ex. bli väldigt kort.

Det behövs bara en kort förklaring. SVT, dvs Sveriges Television är ett märkligt företag. När man lyssnar på vissa av dem som framför sina arbetsuppgifter där så funderar man. ”Hur kunde den personen få en anställning? Hen kan ju inte ens prata”. Eller kan det vara så att de anställs på grund av vänskapsband? Att se bra ut kan ju inte vara ett kriterium.

Så kommer en person som kan prata, uttrycka sig på ett talande sätt och som ser ordinärt bra ut. Vad kan man då mer begära? Dessutom ger hon ett sympatiskt intryck. Slutligen väntar hon barn. När hon väl nu fått denna son så önskar Skribenten lycka till och hoppas att Carina Bergfeldt får den moderslycka som alla vi som tagit del av hennes reportage verkligen önskar henne. Grattis Carina! / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.14 - 1135 i tid

En siffra som figurerat i press, TV och radio. 1135 timmar övertid på ett år för en läkare i Stockholmsregionen. Dessutom påstår arbetsgivaren att det inte är någon fara för patientsäkerheten. Skribenten tar då fram sin miniräknare och börjar räkna. Vi arbetar ca 220 dagar på ett år. Låt oss säga att om läkaren börjar klockan 08 på morgonen så är en vanlig sluttid 17. Då har man hunnit med att äta en normal lunch. Dividerar vi sedan 1135 timmar med 220 dagar får vi fram drygt 5 timmar extra per arbetsdag. Man brukar normal behöva ett eftermiddagsmål också (brukar läkare säga). Då är vi framme vid 23 på kvällen. Sedan har man normalt resor till och från arbetet plus att man får dålig sömn om man inte varvar ned på kvällen. En dusch, frukost, klä på sig osv ger maximalt 6 timmars sömn. Då har man inte hunnit med TV, radio, läsa tidningen osv. Den läkaren vill inte Skribenten bli behandlad av.

Nu kan det hända att hen inte jobbar över vardagar utan tar helgerna i anspråk. Då blir det en 13.5 timmars arbetsdag (med lunch) på lördagen och lika på söndagen. Skribenten skulle inte ens vilja att den ordinarie pizzaleverantörens kock jobbade på det sättet utan väljer då en annan att baka pizzan. Än mindre välja en sådan läkare. Nu var detta ett engångsfall men det är Skribenten också. Man går kanske bara till läkaren en gång om han är så utarbetad.

Mycket av problemen är för Skribenten en gåta. Dels så är det ju ohållbart. Dels så verkar det som om de ansvariga inte tar problemet på allvar utan slår bara undan dem. Man måste väl kunna arbeta långsiktigt.

Att läkaren kanske upplever sin situation stressande skulle inte förvåna. Det var som en läkare sa i TV. Patientens liv kan hänga på vården och kan jag då säga att ”arbetstiden är slut”. Det är inte ansvarigt med långa övertidspass men läkaren står ju närmare vårdsituationen än de politiker är som inte tar tag i saken. Då måste läkaren ta sitt ansvar. Även tjänstemännen måste väl kunna kläcka ur sig någonting rimligt. Annars är vi helt enkelt för många för den vårdsituation vi har. Då får vi anpassa folkmängden därefter. Det är en politisk fråga. Eller kanske ska vi göra som med utsläppsrätter, vi fördelar ut ett visst antal vårdbesök per patient och år. Sedan får man använda eller sälja. Givetvis är det inte möjligt att göra så utan de stolsnötande måste börja arbeta med planering och lösningar eller säga att man inte klarar av det. Då får andra ta vid. / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.13 - Upp som en sol...

Det gamla uttrycket kan gälla många saker men för Skribenten, idag och just nu, gäller det tidningen Metro. Ni vet gratistidningen som tidigare delats ut i t.ex. tunnelbanor och andra platser. Efter lysande år och ett ännu mer lysande varumärke började det att gå tungt. Sedan byttes det ägare. Sadlades om till veckotidning. Blev sajt på nätet. Men det blev ingen tummetytt. Det blev paj!

Givetvis kan man undra ”varför” men det var väl nästan självklart. Man kan inte driva en verksamhet utan glöd och energi om man inte har en produkt som talar... men knappt då. Volvo, Ericsson, Sony, Atlas-Copco med flera är så måna om sitt varumärke att man inte accepterar att det på något sätt svärtas ned. I synnerhet inte av dåliga produkter. I nyhetsbranschen är det lite annorlunda så till vida att varumärket lockar läsaren men det gäller att trivas med sin Volvo och trivas med sin tidning. Saknas glöden så minskar upplagan och då faller annonsörer bort.

Att låta senaste ägaren ta över tidningen var oansvarigt av tidigare ägare. Kan man uttrycka sig som ”Vi jobbar inte med journalistik längre. Affärsmodellen är förlegad” då har man inte rätt att ta över ett aktat varumärke. Men tyvärr kan det gå så. Då fanns ingen återvändo.

Man kan fråga vilken ”affärsmodell” som är förlegad? Att starta om från ny kula kunde han väl ha gjort med ett helt annat varumärkesnamn, försökt att arbeta in det med betoning på ”arbeta”. Men denna ägare tycktes inte ha lust till hårt arbete och kom inte ens fram i ljuset i Tingsrätten när konkursen förklarades.

Visst kan det hända att en gratistidning är förlegad men man kan väl hålla fast vid sin grundmodell. Skribenten undviker själv papperstidningar men visst skulle det vara ett bra alternativ när man sitter i tunnelbanan på väg till jobbet... eller ladda till telefonen. Nu har inte Skribentens boendeort någon tunnelbana men det kan vara på väg. Det är inte Metro. Det beklagar Skribenten. / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.12 - Nu är det vinter igen! Hej vad det går!

Nåja, kanske inte den mest vintriga vinter vi haft. I år kan Skribenten notera att de tåg som krånglat så mycket under ett antal år för NorrTåg här i norra Sverige har fungerat i år. Grattis. Vilken tur att det blev så lite snö i år och dessutom en mild vinter. Det kommer säkert inte statistiken bry sig om. Bara att "nu funkar det". Nästa år har man något att jämföra med. Kan bli tufft.

Värre är det för PostNord. Ja, det är värre på många punkter men det Skribenten tänker på är deras nyinköpta postbilar modell liten skåpbil.  Bilarna får inte köras i minusgrader och där det finns snö. Läs gärna meningen en gång till. Blir det enbart sommarjobb på PostNord?

Skribenten hade fått för sig att man bara ville dela ut post varannan dag men nu ser man fakta. Man vill dela ut den enbart när det inte är minusgrader och snö. Det borde väl rädda PostNords skrala ekonomi. Tänk att kunna köpa sig ur den ekonomiska krisen med 100 lågprisbilar. Mycket kan man säga om PostNord men detta med kluriga affärer kan dom. Eller? Var det inte så? Tydligen inte för nu hyr man in vänsterstyrda bilar som ersättning. Om Skribenten fattat det rätt betyder det att föraren måste stanna bilen, sitter på fel sida, får gå ut och runt bilen, hämta eller lämna post, sedan in igen och vidare till nästa brevlåda. Normalt är ju PostNords bilar högerstyrda.

Tänk vad förvånad biluthyraren måste ha varit när förfrågan först kom på 100 st högertyrda bilar. Säkert var det frestande att ta sådana från England men de är ju inte med i EU längre så antagligen ingen enkel sak.

Eller kan PostNords tanke ha varit att förbättra konditionen för personalen? Det blir annat med flåset när man får sina dagliga rundor runt bilen. En runda är väl ingen fara. Tio helt ok. Men flera hundra känns nog i knän och rygg när man ska ur och i bilen. De egna nyinköpta bilarna fungerade inte pga bromsarnas tveksamma funktion i vissa vinterväglag. Hoppas att de inhyrda bilarna har bättre bromsar så att inte postmannen blir överkörd av den egna bilen på sina joggingrundor till postlådan.

Det är alltid spännande att läsa om konstiga inköp men detta är nog ändå vinterns rekord. Om det inte är så att det var någon hos billeverantören som förväxlade användarland Sverige och Sudan.

Förresten läste Skribenten om en Kines, drabbad av karantän pga eventuell coronavirus. Han var Marathonlöpare och sugen på att springa. Den mannen ställde upp två bord att springa runt och fick en runda på 8 meter. Sedan sprang han. Drygt fyra timmar tog 5 mil. 8 meter är väl ungefär vad postmannen får springa + situps. Återväxten av Marathonlöpare i Sverige synes god. På sikt kan vi kanske även vara utan bilar. / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.11 - Tänk att veta allt!

Det måste vara en härlig känsla att kliva upp på morgonen och veta att hela världens samlade expertis har något att lära av en. Skribenten har fattat att det inte är många som förunnas den tyngden. Tänk dessutom att den personen råkar vara President i USA. Vilken tur amerikanska folket har som blev så lyckligt lottade.

Vad ligger då till grund för detta påhopp på världens kanske mäktigaste man. Jo, självklart det att Trump nu har sagt att coronaviruset dör ut så fort värmen kommer. Till sommaren är tydligen allt borta.

Visst har Skribenten tvivlat på många som uttalat sig den senaste tiden i frågor som hur viruset sprids, när är man smittbärare, vågar man åka utomlands mm. Specialisterna är inte entydiga och inte solklara men de uttalar sig. Kanske inte med någon stor marginal men ändå inte helt tvärsäkert., Bara säkert.

Vad är det då för fel på att Donald Trump ger en så klar bild av den kommande framtiden? Ja, egentligen är han ju bara en i mängden som uttalar sig om än mer tvärsäkert. Det som stör Skribenten är att han inte har några som helst argument för det han säger. Han bara öppnar munnen och vips så har pressen fått något att bita i. Den som säger att man inte vågar boka en resa flera månader i förväg har alltså fel. Den som säger att ”vi kan inte veta hur utbredningen är om 3 månader” kan börja tänka om. Nu vet vi att i maj kan man åka igen. Faktiskt i april om man till 100% litar på Trump. Så många miljoner som röstat fram honom kan ju inte ha fel de heller. / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.10 - Semester eller fängelse?

Ibland får Skribenten höra ”att sitta i ett svenskt fängelse kan vara semester”. Man läser, studerar, umgås, ser på TV, motionerar osv. Dvs precis samma som Skribenten gör med undantag att man kan inte gå ut när man vill. (Skribenten måste gå ut och skotta snö, handla osv.) Nu tror inte Skribenten att det är så semesteraktigt i verkliga livet utan det tär nog på den som hålls inlåst.

Men, hur är det då för de som hålls inlåsta på fartyget Dimond Princess utanför Yokohamas hamn? Det är det fartyget som drabbats av ett antal personer med coronavirus. De hålls i kanatän och enligt uppgift börjar 14-dagarskarantänen om från noll så fort som någon nu har drabbats av viruset. Bara den delen att inte veta ”hur länge” måste kännas tröstlöst.

Hur kan då livet vara där ombord när man går och fördriver dagarna i en hytt? På vissa fartyg finns ju hytter utan fönster men det har inte Skribenten kunnat få fram om det är så. Ändå är det troligt och läser man fartygsinformationen från rederiet är det mer än troligt. Passagerarna får inte gå till matsalen och äta utan har roomservice som tycks ställa maten utanför dörren. Visserligen en trerätters måltid men i alla fall. En fartygshytt är ingen bekväm plats att äta en trerätters på.

För Skribenten är det en gåta att detta får fortgå. Om de nu ska hållas i karantän må det väl finnas platser på land där de kan vara och som är mer lämpade för uppgigften. Om inte i Yokohama så på andra platser. Fartygets maskiner må väl fungera? Att stänga in dem i ett fartyg med begränsat ventilationssystem, säkert funktionellt bra men begränsat, är en sådan sak som man kan undra över. På flygplan klagas det på att virus kan spridas vidare. Är det då inte samma på ett fartyg?

Detta visar att man ska tänka sig för innan man väljer ett rederi oavsett hur stort det är eller hur flotta fartyg de har. Kaptenen och rederiet har en viktig roll att fylla när det blir ”speciella” situationer. Från Dimond Princess har det figurerat många filmer men även foto från utsidan. Brist på medicin, brist på frukt osv. Inte alls som de som har betalat dyra biljetter önskat sig. Här kan Skribenten säga att han känner sig lyckligt lottad som inte är på det fartyget och som har fri rörlighet. Hmmm. Kanske inte helt fri för några långresor till Asien står inte på önskelistan just nu och inte heller en kryssning, ens på Östersjön. / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.09 - 6m och 17cm

Det är nästan 3 våningar högt. Skribenten kan förstå att man kan komma upp på den höjden men nedresan! Hur som helst, en otrolig prestation att ta världsrekord i stavhopp. Dessutom som 20-åring. Armand Duplantis har lyckats med sitt stora mål. Visst, han kommer säkert sikta på något ännu större eller ännu högre. Är man 20 år så är man inte ens färdigutvecklad.

Skribenten förstår sig inte på de som ger sig i kast med sporter som stavhopp. Genom åren har det visats bilder på brustna stavar och annat som kan inträffa. Har man väl tagit sin ansats och satt staven i backen finns ju ingen återvändo. Oavsett om man kommer upp 2 eller 6 meter så har   riskfärden inletts. Inget skulle få Skribenten till något dylikt. Kanske det är därför prestationen känns så stark för oss utomstående.

617 cm upp i luften och sedan ned och med ribban kvar. Till på köpet måste man passera över ribban.
Grattis! / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.08
- Själviska och osympatiska män kör BMW

Rubriken kanske inte är helt rätt men har figurerat runt några dagar i pressen. Den undersökningen, gjord i Finland, säger att män som är självcentrerade, omedgörliga, stridslystna och osympatiska i större utsträckning äger Audi, BMW och Mercedes. Dessutom bryter de oftare mot trafikregler än de som kör något prisbilligare bilar.

Är det verkligen sant? Skribenten har egentligen ingen uppfattning annat än att kanske samhället borde anpassa sig efter verkligheten. Dvs vet man att det är så kanske man borde inrätta en speciell fil för sådana bilar. Eventuellt med något högre skatt men å andra sidan kanske 130 km/tim istället för 100. Man kanske kan lägga till fri parkering, omkörning tillåten även i backkrön osv. De bryter ju ändå mot trafikreglerna så varför inte passa på att håva in pengar. Alternativet att jaga dem med poliser och polishelikopter är ju betydligt dyrare och man får bara in någon enstaka. Bättre att alla betalar. 

Å andra sidan borde väl de som kör billiga bilar, riktigt billiga, få en låg skatt men å andra sidan inte få köra mer än 80 km/tim, aldrig få parkera och aldrig köra om. Det skulle uppstå en del intressanta trafiksituationer väl värda att prata om. / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020


2020.02.07
- Snålheten bedrar visheten - om nu visheten finns.

Så är det nog. Snålheten kan bara bedra visheten om den sist nämnda existerar. Där kan man ifrågasätta vårt svenska Försvar och dess förråd.

Skribenten noterade under gårdagen samt i dagens tidningar att Försvaret blivit bestulna på två stycken stora terrängfordon (vanligtvis kallade Galten) ur förråd i Enköpingstrakten. Det är inga små pluttebilar utan med en vikt på nästan 7 ton samt min- och splitterskyddade. Kanske inget man åker runt med hur som helst. Speciellt inte om man är mån om bränsleförbrukningen.

De som stal kanske inte har bränsleförbrukningen som högst prioriterade punkt på dagordningen men å andra sidan hade de lämnat ett av fordon på en P-plats och det måste ha varit av någon anledning. Kanske inte fulltankat.

Skribenten har inte riktig koll men utgår från att det är inget fordon man går och köper i en begagnad bilhall för en spottstyver utan det krävs nog en och annan hacka. Så måste det ha varit även för Försvaret. Varför i hela friden namn har man då inte satt in larm i fordonen eller i alla fall i förrådet? Den kostnaden kan ju inte ens sägas vara försumbar i jämförelse med det övriga som fanns där. Skribenten häpnar och undrar varför? De flesta vet att det är bra med ett hemlarm i sommarstuga och bostad. Ska då försvarsanläggningar stå helt utan koll eller fanns det sådan? Då borde stölden upptäckts snabbare. Nu kanske läsaren bättre förstår rubriken. / Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020

 
2019.02-06 - Don efter person!

Skribenten ser att Vänsterpartiet vill att böter för fortkörning ska baseras på förarens inkomst. En intressant tanke som inte alls är ny utan har förekommit i Finland sedan länge. Om det är så där idag eller inte vet inte Skribenten så mycket om, för han har aldrig korresponderat med dess trafikpolis i detta ärende.

Hur som helst är tanken intressant man varför så orättvis? För det första borde väl alla i bilen vara med och betala för man bör väl, som rättskaffens medborgare, göra allt i sin makt för att förhindra brott. Även trafikbrott. Har man då inte fullgjort sina plikter får man plikta. Nu har ju inte medpassagerarna framfört fordonet så kanske det skulle vara något lägre bötesbelopp än för föraren men i alla fall. Rättvisa är ordet.

Om man då ska gå i de tankarna borde kanske alla bötesbelagda brott beskattas efter procent på inkomsten. Låt oss leka med tanken på en person med en månadsinkomst på 40 tusen kronor. Säg att boten blir 30% så blir det 12 tusen kronor. Det svider. Hen lever nog ett rättskaffens liv framöver.

Sedan har vi pensionären som har 12 tusen i pension + bostadstillägg. Boten blir då 3600 men hur gör man med bostadstillägget? Hur som helst blir det tufft för pensionären. Det blir till att dra åt svångremmen. Men h en går nog den rätta vägen i fortsättningen. Om hen nu orkar gå efter åtdragen svångrem.

Som tredje exempel har vi
Knyckar-Olle som inte har haft en hederlig inkomst på år och dag. Däremot bostadsbidrag, socialbidrag (förlåt, försörjningsstöd) och lite från ”Hälar-Lasse” dit han sålt diverse stöldgods. Att räkna procent  på bostadsbidraget är ju enkelt (om det nu sak vara bötesgrundande) men hur gör man med försörjningsstödet. Det ansvaret borde ju kommunen stå för och alltså kan man ta en slant från kommunalskatten. Eller? Är det bättre att ta från någon av de sociala tjänstemännen som inte lyckats få ”Knyckar-Olle” på bättre leverne. De måste ju ha ett visst ansvar och skulle säkert skärpa sig om det börjar att svida. Sedan har vi intäkterna från ”Hälar-Lasse”. Egendomen är ju egentligen inte vare sig Olles eller Lasses utan den som blev bestulen. Alltså borde även hen vara med och betala.

Det går räkna på många sätt men en sak är klar, ett bra tillskott kommer det att bli i statskassan. Däremot är Skribenten inte helt övertygad om att det kommer minska brottsligheten... jo, om man begränsar sig till de som satt i bilen och att vare sig  ”Knyckar-Olle” eller ”Hälar-Lasse” är bland passagerarna.

Om man nu vill snegla på utlandet och vara effektiv, dvs att få bort fortkörandet kan man väl snegla på de länder där det finns piskrapp på strafföreläggandesidan. 10 km för fort ger 10 piskrapp direkt på vägkanten. Men det är klart, det ger inget tillskott till statskassan och vi får en poliskår med olika storlek på vänster och höger arm.
/ Inge

All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020

2020.02.05
- Åter till tangentbordet
Så var Skribenten åter tillbaka framför tangentbord och bildskärmar med skrivna ord och passerande nyheter. Saknad? Nej, knappast. Men om det skulle vara så kommer alltså sidan igång igen efter det långa nyårsfirandet. Bäst att passa på för resten av året lär nog inte bli något firande.
Mycket har hänt under mellantiden. Skribenten har bara häpnat över nyhetsflödet men ändå varit tvungen att stå emot knattrandet på tangenterna. Ingen mening att gråta över spilld mjölk och det ska Skribenten leva efter. Alltså, direkt in i dagens nyheter.
Det är inte lätt att vara liten. Nu är ju inte Skribenten det men kan ändå tänka sig in i situationen när den store och stöddige kommer och talar om vad man ska tycka och tänka.
Tankarna går till Färöarna och Norge. Färöarna har fått reda på att om man inte köper 5G från Kina får man inget bra handelsavtal med just Kina.  Otur bara att detta råkade förevigas av någon som tyckte att det alltid kan vara bra att ha ljud inspelade.

Kina förresten. Det var ju inte länge sedan de hade kraftfulla åsikter om vårt kulturliv. De breder ut sig även om de just nu sitter i karantän och har vissa interna problem.

Norge å sin sida har ju sin ömma tå uppe i Svalbard. Nu kommer Ryssland och ska ha sin del av den kakan. Skribenten trodde inte det fanns så mycket att bråka om där uppe i den ögruppen men man vet aldrig.

Norden tycktes vara en lugn plats på jorden men just nu står vi alla tydligen i fokus. Det var inte länge sedan den störste av dem alla, Trump, ville köpa Grönland av Danmark.

Skribenten tror nog att snart vill någon köpa Gotland, om man inte redan anser sig ha den rätten. Vi får nog se upp med framtida vänner. / Inge


All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020






Små kåserier, betraktelser, tankar, krönikor, funderingar och nyhetskommentarer fritt tagna ur hjärtat och som speglar något som varit aktuellt den berörda dagen.


Sidorna lämnas fritt för tolkningar. Det finns inga sanningar. Det finns inte rätt eller fel men det finns mina tankar, åsikter, funderingar och blandat med små kåserier. Läs och begrunda. Tolka det som du vill. Lämna sidan eller stanna kvar. Eller ge den till någon annan. Visst är det fint med valfrihet?
All rights reserved: Inge Eklund, Sundsvall, Sweden, 2020
Inge Eklund . se
Textsida - februari 1-15
Välj sida:

Till: välja texter

Till huvudsidan
Välj sida:

Till: välja texter

Till huvudsidan
Välj sida:

Till: välja texter

Till huvudsidan
Välj sida:

Till: välja texter

Till huvudsidan